الفـ لامـ میم

وب نوشت های میثم بابائی

وب نوشت های میثم بابائی

الفـ لامـ میم

عاقل به کنار رود تا پل می جست...دیوانه پابرهنه از آب گذشت

پیام های کوتاه
  • ۲۱ شهریور ۹۲ , ۱۵:۰۶
    غفلت
  • ۷ مرداد ۹۲ , ۱۲:۲۸
    قدر!
آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۱۵ شهریور ۹۴، ۱۰:۵۰ - علوم قرانی ورودی 86 ملایر -خواهر
    التماس دعا

۱۱ مطلب در مرداد ۱۳۹۲ ثبت شده است

نکات مهم:

1- برخی از این منابع پیشنهادی است.

2- با مطالعه دقیق و جدی مواردی که با رنگ قرمز مشخص شده اند می توانید درصدهای بالایی در هرکدام از دروس به دست آورید(منابع اصلی حداقلی).

** زبان (30 سوال /ضریب 2 ) : شامل زبان عمومی و تخصصی

*         زبان عمومی:

          - کتاب تافل بارونز، چاپ قدیم بخش گرامر

          - کتاب گرامر آقای عباس فرزام

          - کتاب گرامر آقای مسعود آریانا

          - کتاب ۵۰۴ واژه ضروری: از اینجا دانلود کنید.

*         زبان تخصصی:

          - دایره المعارف اسلام بخش A: از اینجا دانلود کنید

          - کتاب شیعه در اسلام علامه طباطبایی، قم: نشر انصاریان ، اصل متن لاتین و ترجمه. اصل کتاب را ازاینجا - ترجمه فارسی را از اینجا دانلود کنید.

          - زبان تخصصی رشته علوم قرآن و حدیث (الهیات)، انتشارات سمت

          - تاریخ ادبیات عرب نوشته نیکسون زینولد

          - ترجمه لاتین قرآن کریم

- توضیحات: اگر وقت زیادی ندارید، سعی کنید کمی گرامر عمومی تان را تقویت کنید و با حفظ لغات ضروری زبان انگلیسی (مانند کتاب ۵۰۴) به بخشی از سوالات زبان پاسخ دهید. خیلی از شرکت کنندگان (حتی رتبه های برتر) اصلا زبان نمی زنند. هرقدر که بتوانید به سوالات زبان پاسخ درست دهید، به صورت تصاعدی از رقبای خود جلو خواهید افتاد! چه بسیارند کسانی که فقط به خاطر زبان، در دانشگاه های خوب روزانه تحصیل می کنند!

** عربی (30 سوال / ضریب 4 ) شامل :

*         قواعد صرف و نحو:

          - مبادی العربیه جلد چهارم نوشته رشید شرتونی (به زبان عربی )

          - ترجمه و شرح مبادی العربیه ۴ نوشته خورسندی ( به زبان فارسی )

          - آموزش صرف و آموزش نحو نوشته دکتر کشفی

          - صرف ساده: از اینجا دانلود کنید.

*         ترجمه:

          - آموزش زبان عربی دکتر آذرتاش آذرنوش

          - فن ترجمه نوشته یحیی معروف

*         علوم بلاغت:

          - جواهر البلاغه احمد الهاشمی، دفتر نشر نوید اسلام یا دفتر نشر فرهنگ اسلامی. از اینجا دانلود کنید.

          - درس اللغه و الادب ، حمید محمدی ، سمت، فروشگاه سمت: خ انقلاب، نبش خ 16 آذر

          - علوم بلاغت و اعجاز در قرآن ، نصیریان ، انتشارات سمت

- توضیحات: برای یادگیری قواعد صرف و نحو به صورت مطلوب، بهتر است اول با خواندن و تمرین کتاب هایی مثل آموزش صرف و آموزش نحو کشفی، قواعد کلی را خیلی خوب آموخته و مسلط شوید و سپس با خواندن مبادی العربیه جلد 4 ، استثنائات هر قاعده را یاد بگیرید. همچنین دروس بلاغت را از جواهر البلاغه یا البلاغه الواضحه یا کتاب دکتر نصیریان فرا بگیرید. بدون خواندن بلاغت سر جلسه نروید!

** علوم قرآن (30 سوال / ضریب 3 ) شامل :

*         علوم قرآن:

          - الاتقان نوشته جلال الدین سیوطی، ترجمه حائری قزوینی، جلد۱و۲. فصول: لغات غیر عربی (معرب) در قرآن کریم، لغات غیر حجازی در قرآن کریم، شناخت وجوه و نظائر قرآن کریم، شناخت معانی و ادوات و طرقی که مفسر در تفسیر صحیح بدان‌ها نیازمند است. محکم و متشابه در قرآن کریم، اقوال و آراء دانشمندان در این باره، گزارش در باره‌ی حروف مقطعه در قرآن کریم در رابطه با این بحث، تقدم و تأخر در الفاظ و عبارات قرآن و گزارش حکمت آن‌ها، عام و خاص در قرآن و انواع آن، مجمل و مبین در قرآن کرم، مطلق و مقی، مفهوم و منطوق، حقیقت و مجاز (دانلود خلاصه)، تشبیه و استعاره، حصر و اختصاص، کنایه و تعریض در قرآن کریم، تناسب آیات با یک‌دیگر، ناسخ و منسوخ، اسباب نزول، معنی لغوی و اصطلاحی اسباب النزول، فایده‌ی شناخت اسباب النزول و انواع آن، جدل و استدلال و امثال. نسخه عربی کتاب را از اینجا دانلود کنید.

          - الاتقان ترجمه سید محمود دشتی، قم: انتشارات دانشگاه اصول دین، جلد ۱و۲ . تلفن تهیه: 7773525- 0251

          - اسباب النزول نوشته دکتر حجتی، دفتر نشر فرهنگ اسلامی (تهران، خ انقلاب، خ 16 آذر، تلفن: 66418935 و تهران، خ انقلاب، بازارچه کتاب، تلفن: 66469685) حدود 100 صفحه اول. از اینجا دانلود کنید

          - اسباب النزول نوشته واحدی نیشابوری. از اینجا دانلود کنید.

          - البیان فی علوم القرآن آیت الله خوئی (بخش نسخ و اعجاز) محل تهیه: خ انقلاب، خ 16 آذر، فروشگاه نشر زلال. از اینجا دانلود کنید.

*         تاریخ قرآن:

          - تاریخ قرآن نوشته دکتر حجتی، دفتر نشر فرهنگ اسلامی. خلاصه این کتاب را از اینجا  دانلود کنید.

          - تاریخ قرآن نوشته آیت الله معرفت : از اینجا  دانلود کنید.

          - تاریخ قرآن نوشته دکتر محمود رامیار : از اینجا دانلود کنید.

          - تاریخ قرآن کریم، نوشته محمدجمال الدین خوش خاضع

*         علوم بلاغت:

          - جواهر البلاغه، احمد الهاشمی، بخش های ایجاز و اطناب و بیان مهم تر است. از اینجا دانلود کنید.

          - علوم بلاغت و اعجاز در قرآن، نصیریان

          - البلاغه الواضحه : از اینجا دانلود کنید.

- توضیحات: در بحث ناسخ و منسوخ مباحث کتاب البیان، حدود 20 تا 30 صفحه اول که کلیات است، دقیق مطالعه شود و از آن جا که شروع به بحث راجع به 36 آیه می‌کند به صورت اجمالی و در حد تشخیص آیات ناسخ و منسوخ و دلایل اصلی خوانده شود. کتاب تاریخ قرآن خوش خاضع، جمع بندی کتابهای دیگر به همراه تستهای کنکور است و با خواندن آن از کتابهای دیگر مستغنی می شوید. از کتابهای مبحث بلاغت، خواندن یکی کفایت می کند. حتما مباحث الاتقان و آیات آن را خلاصه نویسی کرده و در هفته‌های منتهی به آزمون، 2 یا 3 بار و در دو روز منتهی به آزمون، یک بار تمام آیات و مباحث را دوره کنید. نمی دانید که این مرور دم آزمون، چه می کند!!

** تفسیر (25 سوال / ضریب 3 )شامل :

*         تاریخ تفسیر:

          - تاریخ تفسیر نوشته دکتر جلالیان : از اینجادانلود کنید.

          - تفسیر و مفسران نوشته آیت الله معرفت. از اینجا دانلود کنید. خلاصه جلد دوم را از اینجا دانلود کنید.

          - التفسیر والمفسرون نوشته محمد حسین ذهبی

          - مقاله اول از کتاب «سه مقاله در تاریخ تفسیر و نحو» نوشته دکتر حجتی

          - شناخت نامه تفاسیر، محمد علی ایازی، نشر کتاب مبین: خ انقلاب، خ دانشگاه، پ109

*         تفسیر:

          - تفسیر سوره های: حج، مومنون، انبیاء، جمعه، اسراء، واقعه، یس، طارق، اعلی، حجرات و ۱۰۰ آیه اول بقره. از تفسیر مجمع البیان طبرسی و المیزان علامه طباطبایی

          - سوره های واقعه، اعلی، طارق از تفسیر ملا صدرا و تفسیر المیزان

- توضیحات: در بخش تفسیر، به ترجمه آیات و ربط آیات به یکدیگر باید مسلط باشید. اسامی تفاسیر و نویسندگانش و نوع تفاسیر را در برگه ای به صورت خلاصه بنویسید و چندین بار مخصوصاً در 2 روز منتهی به آزمون دوره کنید. به اینکه هر تفسیری از روی چه تفسیر دیگری نوشته یا کدامیک خلاصه دیگری می باشد یا کدامیک به روش دیگری نوشته، تمرکز کنید. اگر می توانید، برای اسم تفاسیر و نویسندگان و ربط آنها با دیگر تفاسیر رمزگذاری کنید.

** حدیث (25 سوال / ضریب 2  ) شامل:

          - علم الحدیث نوشته کاظم مدیر شانه چی

          - درایه الحدیث نوشته کاظم مدیر شانه چی

          - تاریخ عمومی حدیث نوشته مجید معارف (از صفحه ۴۰۰ تا انتها مهمترین بخش است)

          - مصطلح الحدیث نوشته صبحی صالح

          - روش فهم حدیث نوشته عبدالهادی مسعودی

          - علم الحدیث نوشته محمد جمال الدین خوش خاضع

- توضیحات: کتاب علم الحدیث خوش خاضع گردآوری مباحث کتابهای علم الحدیث، درایه الحدیث، مصطلح الحدیث و تاریخ حدیث به همراه تستهای کنکور است و شما را از مطالعه این کتاب ها مستغنی می کند. البته بهتر است کتاب تاریخ عمومی حدیث معارف مخصوصاً بخش شیعه و فصول پایانی آن، به صورت جداگانه و دقیقتر خوانده شود. بر روی اصطلاحات تمرکز زیادی داشته و ارتباطات اصطلاحات با یکدیگر را هم یاد بگیرید. از خلاصه نویسی اصطلاحات و مطالعه مستمر آن غافل نشوید.

یک توصیه مهم: سعی کنید به خاطر آزمون درس نخوانید. به قول یکی، ممکن است در همان روز آزمون مریض شوید و تمام زحماتتان بر باد فنا رود! هدفتان را این بگذارید که تمام تلاشتان را برای خواندن این دروس به بهترین نحو انجام دهید. اگر هدفتان این باشد، در شب کنکور از اینکه تمام تلاشتان را کرده اید راضی بوده و آرامش خاصی خواهید داشت. در جلسه نیز به این فکر کنید که قرار است نتیجه تلاشی که قبلاً کرده اید را بگیرید. پس استرس و نگرانی محلی از اعراب ندارد. یادتان باشد: و ان لیس للانسان الا ما سعی و ان سعیه سوف یری ثم یجزاه الجزاء الاوفی. موفق باشید.

(برداشت از تحقیقات علوم قرآن و حدیث)

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ مرداد ۹۲ ، ۲۳:۵۵
میثم بابائی

ویژه نامه زیبا و جالبی در مورد عروسک جذاب و "اسب تروا"ی فرهنگ مهاجم. اگه فرصت خوندن دارید خیلی مفیده. 

 

جهت ورود به لینک، روی عکس زیر کلیک کنید.


 

  

 

 

منبع: راسخون

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ مرداد ۹۲ ، ۰۱:۴۵
میثم بابائی

چند نمونه از متون آزمون مرحله مقدماتی خوشنویسی انجمن خوشنویسان که توسط اساتید بازنویسی شده در ذیل می آید.

نکات:

* اولین مرحله در آزمون های خوشنویسی، مرحله مقدماتی است. در این مرحله، یک مصراع یا یک جمله ساده به صورت تایپی به هنرجو داده می شود و باید با توجه به مفردات و هماهنگی حروف و کلمات، آن را روی کاغذ گلاسه ای که در اختیارش گذاشته اند خوشنویسی نماید.

* مقدماتی --> متوسط --> خوش --> عالی(سه مرحله کتابت، چلیپا و خط دوم) --> ممتاز(سه مرحله) --> فوق ممتاز ...

* نمره 14 و بالاتر در هر آزمون، نمره قبولی است.

* اگر اطلاعات بیشتری نیاز بود در بخش ارسال نظر بنویسید.

 

 

 

 

 

نمونه های مراحل بعدی در پست های دیگر اضافه خواهند شد.

 

لینک انجمن خوشنویسان تهران

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ مرداد ۹۲ ، ۲۲:۳۱
میثم بابائی

این پست برای دوستان عزیزی که در تحقیقاتشون از این روش استفاده می کنند یا می خوان استفاده کنند مفیده. اگر کسی از دوستان، مقاله یا کتاب الکترونیکی در این زمینه در اختیار داره و مایل هست که با دیگران به اشتراک بذاره می تونه به ایمیل بنده(mavara64@gmail.com) بفرسته و یا آدرس اون رو در قسمت ارسال نظر وارد کنه تا به ادامه پست اضافه کنم.


تحلیل محتوا یکی از مباحث مهم و کاربردی است که پژوهشگران با استفاده از این روش، به وارسی داده های خود می پردازند... تحلیل محتوا به محقق کمک می کند تا لایه ها ی پنهان و زیرین پدیده های مرتبط با موضوعِ پژوهش را به دست آورده، به اهدافی که پژوهش در راستای آن انجام می گیرد، نزدیک شود....

 

مقالات مرتبط:(اطلاعات به شیوه APA نوشته شده است)

1- رضوانی، روح الله(1389). تحلیل محتوا، پژوهش، سال دوم، شماره اول، بهار و تابستان، 137-156.      

دریافت 

حجم: 384 کیلوبایت     

-------------------------

2- فضل الهی، سیف اله؛ ملکی توانا، منصوره(1389). روش شناسی تحلیل محتوا با تأکید بر تکنیک های خوانایی سنجی و تعین ضریب درگیری متون، پژوهش، سال دوم، شماره اول، بهار و تابستان، 71-94.                                 

دریافت

حجم: 385 کیلوبایت

-------------------------

3- ایمان، محمدتقی؛ نوشادی، محمودرضا(1390). تحلیل محتوای کیفی، پژوهش، سال سوم، شماره دوم، پاییز و زمستان، 15-44.

دریافت
حجم: 729 کیلوبایت
-------------------------

...پست در حال تکمیل...

 

 

 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ مرداد ۹۲ ، ۱۴:۴۲
میثم بابائی

بسم الله الرحمن الرحیم
با سپاس به درگاه خداوند حکیم و قدیر و درود بر پیامبر گرامی و خاندان مکرّمش، آغاز دور تازهئی از زنجیرهی خدمت و مسئولیت سنگین اجرائی در کشور را، به ملت بزرگ ایران تبریک میگویم و در برابر الطاف کریمانهی الهی که کمک و هدایتش، عزم و توان و کامیابی در ایجاد حماسهئی دیگر را به این ملت بخشید، جبههی خشوع و شکر بر زمین میسایم.
ملت ایران مفتخر است که مسیر مردمسالاری اسلامی را در دورههای پیدرپی با انگیزه و نشاط، پیموده و این درخت سرسبز و ثمربخش را در هر دوره، سرافرازتر و ریشهدارتر کرده است. در این نوبت نیز ملت ایران، با آگاهی و بصیرت، میدان را با حضور مبارک خود مزین ساخت و به دشمنان که برای دلسرد کردن مردم از هیچ تلاش سیاسی و تبلیغاتی فروگذار نکرده بودند، پاسخی قاطع و پرمعنی داد. مشارکت گسترده مردم و برگزیدن منتخب شایسته‌ئی که آزمون بیش از سه دهه خدمت به نظام جمهوری اسلامی را در کارنامه خود نگاشته و از دوران مبارزات انقلابی تا دههها پس از پیروزی انقلاب، از سنگر روحانیت به مقاومت در برابر دشمنان انقلاب پرداخته است، پیامهائی روشن به همه رسانید؛ پیام وفاداری خدشهناپذیر به انقلاب؛ پیام اعتماد و امید به نظام جمهوری اسلامی؛ پیام اعتماد به روحانیت شجاع و پیشرو؛ و اعتماد به خدمتگزارانی  که با همت و ابتکار خود، برآنند که بر موفقیتها افزوده و از مشکلات بکاهند.
آنچه ملت ایران همواره و اکنون، از حضور انتخاباتیِ پرشور و بیتنش به دست آورده است، تنها نقشآفرینی در مدیریت کشور و برگزیدن و برکشیدن خدمتگزارانی تازه نفس برای دورهئی تازه نیست، بلکه فراتر از آن، نشان دادن پختگی و بلوغ سیاسیئی است که اقتدار ملیِ او را با حکمت و عقلانیت درمیآمیزد و او را در افکار عمومی جهان، در رتبهی والائی از عزّت و شکوه مینشاند. آنان که خواستهاند با وسوسههای خود، این دریادلیِ ستایش برانگیز را برآشوبند و مرجعیت صندوقهای رأی و چرخهی قانونی آن را نفی کنند، هر بار به گونهئی، با سنگر استوار عزم ملی روبرو شدهاند.
اکنون که رأی قاطع ملت ایران شخصیتی دانشمند، و کارآزمودهی میدانهای گوناگون، و دارای سوابق جهادی متعدد، و مفتخر به حضور در مسئولیتهای دینی و سیاسی را به مدیریت اجرائی کشور، برگزیده است، اینجانب نیز به پیروی از آنان و همراه با تبریک به ایشان، رأی ملت را تنفیذ و جناب حجةالاسلام آقای دکتر حسن روحانی را به ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب میکنم و از خداوند متعال توفیقات بزرگ ایشان را در این مسئولیت خطیر و با ارزش مسألت مینمایم. بدیهی است که آن رأی و این تنفیذ تا هنگامی است که ایشان به تعهد در پیمودن صراط مستقیمی که تاکنون در پیش داشتهاند یعنی راه آرمانهای نظام اسلامی و دفاع از حقوق ملت و ایستادگی در برابر زورگویان و مستکبران پایبند باشند که به کمک الهی چنین خواهد بود، انشاءالله.
رئیس جمهور محترم را به استعانت از حضرت احدیت و التزام به پرهیزگاری و خشوع و توسّل به خداوند قادر متعال و بهرهگیری از ظرفیتّهای عظیم و دستاوردها و تجارب متراکم کشور توصیه میکنم و هدایت الهی و حمایت همگانی از ایشان را آرزومندم.
 
والسلام علی جمیع عباداللهالصّالحین
سیّدعلی خامنهای
۱۲ مرداد ۱۳۹۲

تصویر حکم تنفیذ

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ مرداد ۹۲ ، ۲۳:۴۹
میثم بابائی

قدیمی ترها!

[ایوب امرایی(الان آقای دکتر)، علی صفری(اکنون آقای دکتر)، مرحوم عبدی(ایشالا در بهشت) 

دکتر جعفری، عادل قلی پور(الان مسئول دارالقران)، روزبهانی(ظاهرا معلم)]

....................

خوابگاه!

....................

خوابگاه!

....................

صبح امتحان- در مسیر خوابگاه-دانشکده

(اله رضایی-کریمی-ولی پور-بابائی-مؤمن زاده-مردی)

....................

فعالیت شدید علمی!

(مناحی)

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ مرداد ۹۲ ، ۱۹:۱۳
میثم بابائی

مرداد88...بلاغ2...بندرعباس-میناب-کُناراسماعیل

.............

مرداد88...بلاغ2...بندرعباس-میناب-کُمبیل

.............

مرداد88...بلاغ2...بندرعباس-میناب-کرگان(روز آخر)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ مرداد ۹۲ ، ۱۸:۴۴
میثم بابائی

باخاطری خسته...

دلی به توبسته...

دست از غیر تو شسته...

درانتظار رحمتت نشسته ام...

می دهی کریمی...

نمی دهی حکیمی...

می خوانی شاکرم...

می رانی صابرم...

الهی احوالم چنان است که می دانی 

واعمالم چنین است که می بینی...

نه پای گریز دارم ونه زبان ستیز...

الهی مشت خاکی را چه شاید و از او چه برآید و با او چه باید...؟

دستم بگیر یا ارحم الراحمین.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ مرداد ۹۲ ، ۲۳:۲۹
میثم بابائی

تسبیح

یک دانه ز تسبیح نماز سحرت را
یک بار به نام من محتاج بینداز...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ مرداد ۹۲ ، ۱۲:۲۸
میثم بابائی

علی علیه السلام

چگونگى ضربت خوردن حضرت علی(علیهالسلام) در نوشته تاریخنویسان پیشین یکسان نیست. در حالى که طبرى و ابن سعد و دیگران نوشته‏اند: «چون(حضرت علی علیه السلام) از سایبانى که به مسجد مى‏رسد، بیرون شد، ابن ملجم او را ضربت زد.» یعقوبى که تاریخ او پیش از اینان نوشته شده گوید: «پسر ملجم از سوراخى که در دیوار مسجد بود، شمشیر بر سر او زد.» اما نوشته ابن اعثم که هم عصر طبرى است، با نوشته آنان مخالف است و با آنچه میان شیعیان مشهور است مطابق مى‏باشد. وى چنین مى‏نویسد:
«پسر ملجم شمشیر خود را برداشت و به مسجد آمد و میان خفتگان افتاد. على(علیه
السلام) اذان گفت و داخل مسجد شد و خفتگان را بیدار مى‏کرد، سپس به محراب رفت و ایستاد و نماز را آغاز کرد ، به رکوع، و سپس به سجده رفت. چون سر از سجده نخست برداشت، ابن ملجم او را ضربت زد و ضربت او بر جاى ضربتى که عمرو پسر عبدود در جنگ خندق بدو زده بود آمد. ابن ملجم گریخت و على در محراب افتاد و مردم بانگ برآوردند امیرمؤمنان کشته شد.»(1)
بلاذرى به روایت خود از حسن بن بزیع آرد: «چون پسر ملجم او را ضربت زد گفت:
فزت و رب الکعبة و آخرین سخن او این آیه بود. «و من‏ یعمل مثقال ذرة خیراً یره و من یعمل مثقال ذرة شراً یره.»(2)
روایت
هاى شیعى و برخى از روایتهاى اهل سنت نیز با آنچه ابن اعثم نوشته مطابقت دارد.

 

به هرحال امام را از مسجد به خانه بردند. دیرى نگذشت که قاتل را دستگیر کرده و نزد او آوردند. بدو فرمود:
ـ «پسر ملجمى؟»
ـ «آرى!»
ـ «حسن او را سیر کن و استوار ببند! اگر مُردم او را نزد من بفرست تا در پیشگاه خدا با او خصمى کنم و اگر زنده ماندم یا مى‏بخشم یا قصاص مى‏کنم.»
ابن سعد نوشته است امام فرمود: «بدو خوراک نیکو دهید و در جاى نرمش بیارمانید.» و هم او نوشته است روزى که على مردم را براى بیعت مى‏خواند ابن ملجم دوبار براى بیعت پیش آمد و على او را راند سپس فرمود از پیغمبر شنیدم او ریش مرا از خون سرم رنگین خواهد کرد.

 

امام در آخرین لحظه‏هاى زندگى فرزندان خود را خواست و به آن ها چنین وصیت کرد:
شما را سفارش مى‏کنم به ترسیدن از خدا، و این که دنیا را مخواهید هر چند دنیا پى شما آید؛ و دریغ مخورید بر چیزى از آن که به دستتان نیاید و حق را بگویید، و براى پاداش ‏[آن جهان‏] کار کنید و با ستمکار در پیکار باشید و ستمدیده را یار؛ و شما و همه فرزندانم و کسانم و آن را که نامه من بدو رسد سفارش میکنم به ترس از خدا و آراستن کارها و آشتى با یکدیگر، که من از جد شما شنیدم میگفت: آشتى دادن میان مردم بهتر است از نماز و روزه سالیان.
خدا را، خدا را درباره یتیمان، آنان را گاه گرسنه و گاه سیر مدارید و نزد خود ضایعشان مگذارید.

خدا را، خدا را. همسایگان را بپایید که سفارش شده پیامبر شمایند، پیوسته درباره آنان سفارش مى‏فرمود چندان که گمان بردیم براى آنان ارثى معین خواهد نمود.
خدا را، خدا را، درباره قرآن، مبادا دیگرى بر شما پیشى گیرد در رفتار به حکم آن.
خدا را، خدا را، درباره نماز که ستون دین شماست.
خدا را خدا را در حق خانه پروردگارتان! آن را خالى مگذارید، چندانکه در این جهان ماندگارید که اگر [حرمت‏] آن را نگاه ندارید به عذاب خدا گرفتارید.
خدا را خدا را، درباره جهاد در راه خدا به مالهاتان و به جانهاتان و زبانهاتان، بر شما باد به یکدیگر پیوستن و به هم بخشیدن. مبادا از هم، روى بگردانید و پیوند هم را بگسلانید.
امر به معروف و نهى از منکر را وامگذارید تا بدترین شما حکمرانى شما را بر دست گیرند، آنگاه دعا کنید و از شما نپذیرند. پسران عبدالمطلب! نبینم در خون مسلمانان فرو رفته‏اید و دست
ها را بدان آلوده، و گویید امیرمؤمنان را کشته‏اند. بدانید جز کشنده من نباید کسى به خون من کشته شود.
بنگرید! اگر من از این ضربت او مُردم، او را تنها یک ضربت بزنید و دست و پا و دیگر اندام او را مبرید که من از رسول خدا(صلی الله علیه و آله) شنیدم مى‏فرمود: «بپرهیزید از بریدن اندام مرده، هر چند سگ دیوانه باشد.»(3)

 

اندک اندک آرزوى او تحقق مى‏یافت و بدانچه مى‏خواست نزدیک مى‏شد. او از دیرباز، خواهان شهادت بود و مى‏گفت: «خدایا بهتر از اینان را نصیب من دار و بدتر از مرا بر اینان بگمار!
على(علیه
السلام) به لقای حق رسید و عدالت، نگاهبان امین و بر پا دارنده مجاهد خود را از دست داد، و بى‏یاور ماند. ستمبارگان از هر سو دست به حریم آن گشودند و به اندازه توان خود اندک اندک از آن ربودند، چندان که چیزى از آن بر جاى نماند. آنگاه ستم را بر جایش نشاندند و همچنان جاى خود را میدارد تا خدا کى خواهد که زمین پر از عدل و داد شود، از آن پس که پر از ستم و جور شده است.
چون على(علیه
السلام) را به خاک سپردند. امام حسن(علیهالسلام) به منبر رفت و گفت: «مردم! مردى از میان شما رفت که از پیشینیان و پسینیان کسى به رتبه او نخواهد رسید. رسول الله پرچم را بدو میداد و به رزمگاهش میفرستاد و جز با پیروزى باز نمى‏گشت. جبرئیل از سوى راست او بود و میکائیل از سوى چپش. جز هفتصد درهم چیزى به جاى ننهاد و مى‏خواست با آن خادم بخرد.»(4)
جز وصیت کوتاهى که نوشته شد، از امام وصیت‏هاى دیگرى نیز در سندهاى قدیمى دیده مى‏شود. برخى از آن ها را پیش از ضربت خوردن فرموده و برخى را پس از آن که متوجه دیدار خدا گردید.

.............................

پى‏نوشتها:
1. تاریخ ابن اعثم، ج 4، ص 140ـ 139 .
2. انساب الاشراف، ص 499
3. نامه 47
4. طبقات، ج 3، ص 26 .

..........................

على از زبان على، دکتر سید جعفر شهیدى 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ مرداد ۹۲ ، ۰۱:۳۱
میثم بابائی